Det är otroligt vad man kan få ut ur en bild…

Bilderna ovan är tagen från ett videoklipp filmat med 7D i ISO 12800. Nederst är råa bilden från h264-videon. Den använde jag Cinestyle på och ljuset är bara en 60W glödlampa… Mitten är full grading utan NEAT Video Denoise och överst är med Neat.

Klicka på bilden för full storlek (1920×800 x3). Det verkar rent idiotiskt
men jag skulle nästan få för mig att filma skarpt så här… helst inte… men möjligheten är tillgänglig.Och det skulle inte vara helt omöjligt att få något så när hyffad bild i slutändan

För de som undrar hur jag gradeat så kan jag beskriva vad som ligger i lagret i After Effects

  1. Neat Video Denoise
  2. Levels – För att korrigera färgnivåer till neutral bild. (den här är mest justerad svartnivåer, utgående svärta är sedan ställd på 16*)
  3. Colorista Free – lite lätt s.k. orange-teal. Skugga och högdager är mot blått, mellantoner är mot orange, mättnad ner till 0,9.
  4. Levels igen. Den här gör egentligen inget, men jag vill gärna se ett histogram för att se vad det är jag gjort egentligen. 😉

Sedan, över det ligger det ett adjustment layer med Fast Blur. inställd på 6 och avmaskad runt sköne snubben i bild.

Lagret över den är ett adjustment layer med exponering uppdraget ett halvt steg. Detta för att på nästa lager är det också exponering, men neddraget  och med maskningar för att simulera ljuskäglor på tre ställen i bild. Väldigt hög feather på dessa masker.

* Varför svart på 16?!:
Ärligen talat. Jag är inte säker på det här. Men det är baserat på två saker.

  • Colorista Free har en tendens att dra ner svartnivån när man justerar färgen på skuggorna. Att lägga svärtan på 16 innan ger lite mer spelrum så att färgerna inte krossas ner mot svart det första de gör.
  • Technicolor Cinestyle har 16 svärta inbyggt. Jag antar att det finns en anledning till detta utöver bara det faktum att komma runt att h264 komprimerar väldigt dålig längst där nere i det nästan-svarta. Troligtvis har andra verktyg jag inte upptäckt än också en tendens att dra ner svärtan lite väl fort. 

Återigen. Det går ju emot vad jag egentligen vill tro om hur data ska hanteras, men det verkar fungera förvånansvärt bra.

Tips för användning av Colorista Free och Neat Video tillsammans.
Jag har haft vanan på slutet att göra all min grading på adjustment-layers av flera olika anledningar. Men idag upptäckte jag något av misstag. Vanligtvis så har jag rå-videon själv, över det Neat och över det färgkorrigeringar som Colorista Free. Men vanligtvis så har Colorista blivit förjävla seg. Detta tänkte jag hade att göra med NEAT och att After Effects Måste rendera om brusreduceringen för varje justering jag gör med Colorista.

Men idag råkade jag lägga NEAT och colorista på råvideo-lagret! Och lo and behold. Satan van snabb Colorista blev då!

Min gissning här är väl att om man lägger dem på samma lager så kommer AE ihåg att den redan renderat effekten innan i lagret (i det här fallet NEAT eftersom jag alltid lägger brusreducering först i tågordningen). Läggs effekten däremot i ett lager (som i fallet när jag som vanligt använder adjustment layers) ovanför. Då måste AE in och rendera NEAT för varje justering av Colorista. Detta kan dra ut på tiden rejält om det vill sig illa.

Jag undrar vilka andra effekter man kan snabba upp genom att lägga dom i råvideolagret?

Jaja, långt och förvirrat blev det idag. Avslutar med en bild på Skivspelarn jag fick hem från lagning idag!

HUJ!

Leave a Reply